news

Yhteys katkesi, Lindholmin johtopaikka säilyi
07 June 2025
GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen jatkavat Sardiniassa WRC2-luokan kärkipaikalla myös lauantain jälkeen. Suomalaiskaksikko ajautui päivän kahdella viimeisellä EK:lla ongelmiin, mutta johtoasema ennen huomista on yhä yli minuutin.
 
Toksport WRT:n Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen jatkavat Sardinian MM-rallissa WRC2-luokan kärkipaikalla. Lauantain aikana ajettiin kuusi rankkaa erikoiskoetta, jotka koettelivat myös suomalaisautokuntaa. Johtoasema kuitenkin säilyi. Ennen sunnuntain neljää viimeistä EK:tta Lindholm ajaa WRC2-luokan ykkösenä 1:11,5 minuutin erolla ennen Škodan Lauri Joonaa.

Tilanne luokan kärjessä kiristyi jo eilen illalla, kun WRC2-luokan MM-pistekärjessä ajava Yohan Rossel sai aikahyvityksen, nousten 16,3 sekunnin päähän Lindholmista. Aamun ensimmäisellä EK:lla Lindholm oli 3,1 sekuntia ranskalaiskuljettajaa nopeampi ja Rosselin yritys nousta kärkeen päättyi seuraavalla EK:lla ulosajoon. Rossel pääsi EK:n maaliin, mutta joutui ohjausvarren katkeamisen takia keskeyttämään. 

Ranskalaiskuljettajan pudottua pelistä suomalaiskaksikon johto kasvoi jo yli minuuttiin.

- Oli tietysti harmi, että kilpaa ajaminen voitosta päättyi siihen. Kun saimme Rosselin keskeytyksen jälkeen tilanteeseemme aika paljonkin marginaalia niin se ajamisemme ei ollut enää kilvanajoa vaan sellaista tarkkailemista ja ajorytmin ylläpitämistä.

Päivän toiseksi viimeisellä EK:lla suomalaiskaksikon kypäräpuhelimien yhteys yllättäen katkesi, ja he joutuivat EK:lla kytkemään kypäränsä uuteen yksikköön. Viimeisellä EK:lla myös vedenpaineen varoitusvalo syttyi näyttöön, jonka takia kaasujalkaa oli kevennettävä ja vuoto tukittava siirtymäosuudella.

- Vajaat viisi kilometriä ennen maalia varoitusvalo syttyi. EK:n jälkeen paikansimme jäähdyttäjästä vesivuodon ja paikkasimme sen. Ei siinä sen dramaattisempaa. 

- Toiseksi viimeisellä EK:lla jouduimme kytkemään kypäräpuhelimet toiseen yksikköön, jotta yhteys säilyi. Yritimme ajaa hetken aikaa ilman, mutta tällaisessa autossa meteli soralla on niin kova, että Reetan hyvästä yrityksestä huolimatta en kuullut nuotteja, joten päätimme pysähtyä.

- Meillä on ihan hyvä johtomarginaali huomiselle, mutta emme me voi kruisailemaan lähteä. Mukavaa sikäli, että ensimmäisellä ajokerralla ei tarvitse ajaa hampaat irvessä ja meillä on uusia renkaitakin yhä käytettävissä. Kaikki luokkamme MM-pisteet tässä vaihteessa kautta ovat todella tärkeitä, joten yritetään huomenna tuoda automme ehjänä maaliin, Lindholm toteaa.

Sardinian MM-ralli huipentuu huomenna kahteen kahdesti ajettavaan erikoiskokeeseen San Giacomo-Plebi (EK13/15, 25,19 km) ja Porto San Paolo (EK14/16, 13,70 km), joista viimeksi mainittu on rallin klo 14:15 Suomen aikaa päättävä Power Stage.
 
Tuloksia, Sardinian MM-ralli, Italia. WRC2, 12/16 EK:tta.
1. Emil Lindholm – Reeta Hämäläinen (FIN) Škoda Fabia RS Rally2; 2:39:15,5
2. Lauri Joona – Samu Vaaleri (FIN) Škoda Fabia RS Rally2; + 1:11,5
3. Kajetan Kajetanowicz – Maciej Szczepaniak (POL) Toyota GR Yaris Rally2; + 1:27,7
4. Martin Prokop – Ernst Michal (CZE) Škoda Fabia RS Rally2; + 2:22,5
5. Roberto Daprá – Luca Gugliemetti (ITA) (FRA) Škoda Fabia RS Rally2; + 2:44,2
6. Robert Virves – Jakko Viilo (EST) Škoda Fabia RS Rally2; + 3:01,8

about

Emil Lindholm

DRIVER

Reeta Hämäläinen

CO-DRIVER

Calendar -25

  • 24.-27.04.
    Rally Islas Canarias
    WRC2
  • 05.-08.06.
    Rally Italia Sardegna
    WRC2
  • 31.-03.08.
    Secto Rally Finland
    WRC2

partners

Emil Lindholm

+358 500 441 917
emil.lindholm@sebateam.fi