Emil Lindholm: ”Haastava ja strateginen ralli edessä”
24 October 2023
Torstaina käynnistyvä Keski-Euroopan MM-ralli on toinen perättäinen uutuusralli Hyundai Motorsport N-tiimin Emil Lindholmille ja Reeta Hämäläiselle. ”Automme säätöjen kanssa saa olla poikkeuksellisen tarkkana, sillä lokakuun sää saattaa tarjota yllätyksiä. Testissä automme tuntui hyvältä, joten palkintokorokepaikkaa tavoittelemme”, Lindholm toteaa. Kauden toiseksi viimeinen rallin MM-sarjan osakilpailu Keski-Euroopan MM-ralli on sarjan uutuuskilpailu, jota ajetaan poikkeuksellisesti kolmessa eri maassa: Tšekissä, Itävallassa ja Saksassa. Kysymyksessä on asfalttikilpailu, joka on Hyundai Motorsport N-tiimin Emil Lindholmille ja Reeta Hämäläiselle ensimmäinen asfalttiralli Hyundai i20 N Rally2:n ohjaamossa.
- Tulossa on olosuhteiden puolelta haastava ralli. Etenkin Tšekissä ajettavat erikoiskokeet ovat teknisiä ja liukkaita. Niistä tulee Kroatian MM-rallin vaikeimmat osuudet mieleen. Toisaalta Kroatia on ollut meille aina hyvä kilpailu. Kyllä tässä odottaa haastaville teille pääsyä jo innolla, Lindholm muistuttaa.
Suomalaiskaksikko ajoi sunnuntaina ralliin valmistavat testit, ja kaikki on valmista tulevaan.
- Auto tuntui hyvältä ja oli tutunoloinen. Hyundaissa on varsin laajat mahdollisuudet säätää autoa asfalttiasetuksiin, ja auto reagoi hyvin muutoksiin. Toki se vaatii myös kuljettajalta ymmärrystä, että löytää autosta ne omat toimivat säädöt ja säätöikkunan eli raamit, joiden sisällä rallin aikana säätöjen kanssa toimitaan.
- Tässä kisassa suurin haaste on teiden erilaiset luonteet: torstaina ja perjantaina tiestö Tšekissä on erilaista kuin Saksan puolella, jossa tiet ovat hyväpintaisia ja selkeästi nopeampia. Torstaina ja perjantaina ajamme täysin erilaisen rallin kuin lauantaina ja sunnuntaina, ja tässä välissä auton säätöjä pitää osata muokata siten, että sen jousitus toimii halutulla tavalla kaikilla teillä ja ajo-olosuhteissa.
Kolmen maan alueelle on luvattu loppuviikoksi sadetta. WRC2-luokassa etuautomiehistöt ovat kiellettyjä, joten se luo tulevalle kilpailulle oman luonteensa.
- Haastava ralli kaikin puolin, kun odotettavissa on liuta erilaisia olosuhteita. Uskon, että edessämme on enemmän strategiakisa, kuin ralli, joka voitettaisiin uhkarohkealla tyylillä koko ajan kaasu pohjassa ajamalla.
- Mielenkiinnolla odotan, mitä tulossa on. Olen aina tykännyt ajaa asfaltilla, joten palkintopallisijoitusta lähdemme viikonlopulta tavoittelemaan, Lindholm toteaa.
Keski-Euroopan MM-ralli käynnistyy Tšekin Prahasta torstaina, jolloin ohjelmassa on jo kaksi (klo 15:05 ja klo 19:05) Tšekissä ajettavaa erikoiskoetta. Perjantai käynnistyy Saksasta, josta reitti suuntautuu takaisin Tšekin puolelle rajaa. Päivän aikana Tšekissä ajetaan kuusi erikoiskoetta (133,27 km), jonka jälkeen palataan takaisin Saksaan.
Lauantaina ja sunnuntaina ajetaan vuorotellen Saksassa ja Itävallassa. Lauantaina kuusi erikoiskoetta (109,50 km) ja sunnuntaina neljä (67,24 km). Ralli päättyy sunnuntaina klo 13:15 Passaur Land 2 Power Stageen (16,37 km), joka ajetaan Saksan puolella rajaa. Reitillä on 18 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 310,01 km. WRC2-luokan MM-pistetilanne: 1. Andreas Mikkelsen (N) Škoda 108 2. Yohan Rossel (F) Citroën 104 3. Gus Greensmith (GB) Škoda 99 4. Oliver Solberg (SWE) Škoda 91 5. Sami Pajari (FIN) Škoda 86 6. Adrien Fourmaux (F) Ford 67 … 9. Emil Lindholm (FIN) Hyundai 62