news

Lindholm mestaruusvauhdissa Japanissa
12 November 2022
Toksport WRT:n Škodan Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen selvisivät Japanin MM-rallin tapahtumarikkaan avauspäivän kunnialla läpi. Kaksikko ajaa rallin WRC2-luokassa kolmantena. Suomalaiskaksikon mestaruushaaveiden pahin uhkaaja Kajetan Kajetanowicz ajoi ulos ja keskeytti.
 
GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen ajavat Japanin MM-rallin WRC2-luokassa kolmantena ja rallin yleiskilpailussa kahdeksantena. Kaksikko selvisi rallin dramaattisen avauspäivän kunnialla läpi, ja he ovat yhä taistelemassa WRC2-luokan mestaruudesta.
 
Lindholmin pahin uhkaaja Puolan Kajetan Kajetanowicz ajoi päivän ensimmäisellä EK:lla (EK 2) ulos ja keskeytti. Lindholm joutui pysähtymään myöhemmin samalla EK:lla, kun Hyundain Dani Sordon auto paloi keskellä tietä käyttökelvottomaksi.
 
Rallin avauspäivän kuudesta erikoiskokeesta kaksi jouduttiin peruuttamaan ja yksi lyhennettiin alkuperäismitasta. Lindholm joutui toistamiseen pysähtymään rallin seuraavalla EK 3:lla Fordin Craig Breenin ajettua ulos.

- Aika paljon draamaa avauspäivään, ja hurja päivä kaiken kaikkiaan. Ei tuollaista (Kajetanin ulosajo) toivo kenellekään, mutta tämän päivän aamuun riitti kaikennäköistä tapahtumaa, ja reitti oli vaikea sekä liukas, Lindholm huokaili.
 
- Näimme EK 3:lla Craigin näyttävän meille peukkua, mutta emme kakkosohjaajaa. Meitä ohjeistettiin Espanjan MM-rallin jälkeen, että jos emme varmasti näe molempia ohjaajia, paikalle on pysähdyttävä. Ja me teimme EK 3:lla juuri niin, Lindholm kertasi aamun tapahtumia.
 
Repaleisen aamupäivän jälkeen Lindholm kertoi, että iltapäivän lenkillä hyvän ajorytmin löytyminen oli vaikeata. Kaksikko ajoi päivän neljälle EK:lle kaksi pohja-aikaa. Viimeisen EK:n Lindholm ajoi varovasti 18.3 sekuntia pohja-ajasta, menettäen luokkansa kärkipaikan.
 
- Kajetanin keskeytyksen jälkeen oli kieltämättä vaikea löytää sellaista ajorytmiä, jolla ajetaan varmasti maaliin asti. Päivän viimeisen EK:n otin tarkoituksellisesta varovasti. Tiellä oli paljon puiden lehtiä, enkä halunnut ottaa ainoatakaan riskiä. Toisaalta tuollainenkin vauhti riittää meille, Lindholm muistutti.
 
Lauantaina suomalaiskaksikon suunnitelmissa on jatkaa samaa tahtia eteenpäin.

- Viides sija riittää meille mestaruuteen, joten sen mukaan ajetaan. Ei meidän kannata hirveästi repiä hyviä aikoja ja ottaa turhia riskejä. Täällä tien pinta ja sen myötä pito vaihtelee todella paljon, joten on pakko ottaa marginaalia, jos täällä maaliin haluaa selviytyä, Lindholm muistutti.
 
Ralli jatkuu ensi yönä klo 00:07 Suomen aikaa seitsemällä erikoiskokeella (80,48 km) ja se päättyy sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on vielä neljä erikoiskoetta (69,82 km). Rallin päättävä Power Stage (7,52 km) käynnistyy varhain sunnuntaiaamuna klo 7:18 Suomen aikaa.
 
Tuloksia: Japanin MM-ralli WRC2-luokka EK 7/19 jälkeen:
1. Sami Pajari – Enni Mälkönen (FIN) Škoda Fabia Rally2 Evo 59:40.6
2. Teemu Suninen – Mikko Markkula (FIN) Hyundai i20 N Rally2 + 5.3
3. Emil Lindholm – Reeta Hämäläinen (FIN) Škoda Fabia Rally2 Evo + 8.4

about

Emil Lindholm

DRIVER

Reeta Hämäläinen

CO-DRIVER

Calendar -23

In the 2023 season, Emil and Reeta will drive in the WRC 2 series.
*Not confirmed rally.
  • 09.-12.02
    Rally Sweden
    WRC2
  • 16.-18.02.
    Qatar International Rally
    MERC
  • 16.-19.03
    Guanajuato Rally México
    WRC2
  • 20.-23.04
    Croatia Rally
    WRC2
  • 11.-14.05
    *Vodafone Rally de Portugal
    WRC2
  • 01.-04.06
    *Rally Italia Sardegna
    WRC2
  • 22.-25.06
    *Safari Rally Kenya
    WRC2
  • 20.-23.07
    *Rally Estonia
    WRC2
  • 03.-06.08
    *Secto Rally Finland
    WRC2
  • 07.-10.09
    *EKO Acropolis Rally Greece
    WRC2
  • 28.09.-01.10
    *Rally Chile Bio Bío
    WRC2
  • 26.-29.10
    *Central Europe Rally
    WRC2
  • 16.-19.11
    *Forum8 Rally Japan
    WRC2

partners

Emil Lindholm

+358 500 441 917
emil.lindholm@sebateam.fi